Toekomst Mobiliteit

Blogs

Op deze pagina kun je blogs en nieuwtjes verwachten van de verkenning Toekomst Mobiliteit. Ook zijn wij nieuwsgierig naar jouw verhaal over de toekomst van mobiliteit. Hoe denk jij dat wij ons verplaatsen in 2040? Log met je account in en laat jouw verhaal of idee achter via een blog of reageer op andere blogs! Via onderstaande button kan je een account maken als je dat nog niet hebt gedaan. Een blog plaatsen kan dan via de button 'Bericht toevoegen'.

ACCOUNT AANMAKEN

  • Low Car Diet bij provincie Gelderland

    Low Car Diet bij provincie Gelderland

    Het Low Car Diet is de ideale speeddate met verschillende vormen van duurzaam vervoer. In de maand april maakten medewerkers van provincie Gelderland 31 dagen lang gebruik van fietsen, (high-speed) e-bikes, werk- en vergaderlocaties, openbaar vervoer (OV) en elektrische-/deel-auto’s (EV). Tijdens het Low Car Diet gaan organisaties en medewerkers met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken en ontdekken dat de dagelijkse reis goedkoper, schoner en gezonder kan.

    Het Low Car Diet is een initiatief van duurzaamheidsorganisatie Urgenda en partners. Het programma SLIM op weg steunt dit initiatief. SLIM op weg is een samenwerkingsverband tussen provincie Gelderland, gemeenten Arnhem en Nijmegen, bedrijfsleven en ministerie van I&M. Samen komen we tot slimme oplossingen om de bereikbaarheid in en om Arnhem en Nijmegen te verbeteren.

    Meer informatie: www.lowcardiet.nl

  • Toekomst Mobiliteit in Gelderland Leeft!

    Toekomst Mobiliteit in Gelderland Leeft!

    Platform Toekomst Mobiliteit stond in het tweewekelijkse blad van de provincie. Zie hieronder het artikel.

    Platform Toekomst Mobiliteit laat zien waar het heengaat

    Nieuwe inzichten door netwerken

    Rudy Uwland, projectleider: 'Door het hebben van deze gesprekken is er een nieuw netwerk ontstaan. We weten nu beter welke spelers er zijn en op welke toekomstige trends wij ons als provincie moeten voorbereiden. Nieuw voor mij was dat de ‘last mile’, oftewel het vervoer van bijvoorbeeld station naar bestemming, nog veel belangrijker wordt, evenals het vervoer van goederen. Als mensen uit de auto gaan en in de trein, moeten ze nog een fiets, bus of ander vervoermiddel hebben voor het laatste stuk. Ook voor goederen geldt dat: mensen kopen steeds meer via internet. Dat gaat voor ruimtegebrek zorgen, ook in Gelderse steden.'

    Stadsregio etalage duurzame mobiliteit

    Het kijken in de toekomst door de ogen van allerlei partijen, is ook het werk van Cecile de Boer, die de Regio Arnhem-Nijmegen vertegenwoordigt in Brussel. Duurzame mobiliteit is een van de sectoren waarin de regio voorop loopt in Europa, naast Energie Milieu Technologie en Gezondheid. 'Bijvoorbeeld met de gemeente Arnhem en het project Trolley 2.0, een bedrijf als Gazelle, de HAN en het onlangs geopende Clean Mobility Centre in Arnhem.' Dat is een plek waar allerlei demonstraties gegeven worden van toekomstige mobiliteit, waar bedrijven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden om gezamenlijk nieuwe innovaties te ontwikkelen en van de grond trekken. Er komt veel bij kijken. Chauffeurloze elektrische auto’s hebben geen parkeerplaats nodig, maar moeten wel worden opgeladen bijvoorbeeld. Dat is iets voor veel partijen om op in te spelen. Overheden moeten de plaatsing van laadpalen faciliteren, en de EU moet klaar zijn met passende regelgeving en liefst ook productstandaarden, zodat je niet in ieder land een andere stekker nodig hebt.'

    Andere energiebronnen en ICT

    Naast het elektrische vervoer zullen ook andere bronnen zich blijven ontwikkelen, denkt ze. Zoals bijvoorbeeld de waterstofwagen. 'Voor waterstof zijn we nogal angstig door het gevaar voor lekkages, maar met een goede inpassing biedt het zeker een goede duurzame oplossing, net zoals LPG dat deed.' En er gaat een sprint plaatsvinden op het gebied van ICT. 'Visa en Mastercard werken aan compatibiliteit van hun pasjes met OV-systemen in Europa, zodat je ook met je Mastercard een OV-fiets kunt huren of in de trein kunt stappen.'

    Fiets krijgt voorrang in Nijmegen

    Nijmeegse wethouder Harriët Tiemens is vooral druk geweest met het faciliteren van de fietser, waardoor het fietsgebruik in Nijmegen gestegen is tot 67% voor woon-werkverkeer en 65% voor uitjes naar de stad. Nijmegen is genomineerd om fietsstad van Nederland te worden dit jaar. Wat ze zoal heeft gedaan? 'We hebben vooral naar het comfort gekeken. Zo hebben we snelfietspaden met bijbehorende bruggen en tunnels aangelegd, waar je geen last hebt van ander verkeer. We hebben op veel plaatsen gratis bewaakte stallingen, zodat je je fiets droog en veilig achterlaat. En we hebben op al die plekken ook oplaadpunten voor fietsaccu’s, zodat de e-biker maximaal bediend wordt.' Nijmegen heeft goed nagedacht over de reden waarom mensen op de fiets stappen. Snelheid is een aspect, maar het gezonde bewegen, de frisse lucht en een mooie route zijn ook belangrijk voor de fietser. 'Dus je kunt fietspaden beter niet langs wegen leggen, maar juist door parken of langs het water.'

    Op het gebied van autovervoer vindt ze dat de gemeente een rol heeft om de deelauto te stimuleren. 'Er wordt nog maar weinig gebruik van gemaakt en het kan ook beter gefaciliteerd. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig grote gezinsauto’s beschikbaar, en vaak niet als ik ze nodig heb. Meer mobiliteit met minder ruimtebeslag is het doel.'

    Platform Toekomst Mobiliteit welkome ontmoetingsplek

    Het Platform Toekomst Mobiliteit ziet de wethouder als een nuttige plek om dit soort vraagstukken met elkaar op te lossen. 'Ik merk steeds hoeveel stakeholders er bij vervoer betrokken zijn. Het is goed als die elkaar ergens treffen.'

    Neem ook een kijkje op het Platform Toekomst Mobiliteit en denk en praat mee over de toekomst van verkeer en vervoer. Jouw input geeft de provincie inspiratie voor het maken van de juiste keuzes voor verkeer en vervoer in de toekomst.

  • Interview met Rudy Uwland; projectleider

    Interview met Rudy Uwland; projectleider

    Wat was de aanleiding voor deze verkenning naar de toekomst van mobiliteit?

    Verschillende factoren gaven de aanleiding om de verkenning te starten naar de toekomst van mobiliteit. Bij het team strategie en het programma mobiliteit kwam dit onderwerp een aantal keren naar voren en het bleef maar kriebelen om daar iets mee te doen. Daarnaast kwam er vorig jaar ook een nieuw college. Dit college wil graag op het gebied van mobiliteit voorop blijven lopen. Deze verschillende factoren zorgde voor de start van deze verkenning.

    Wat maakt deze verkenning uniek?

    Wat uniek is aan deze verkenning is dat wij offline en online onze kennis en input ophalen en meteen delen. We wachten dus niet totdat we voldoende hebben voor een compleet rapport, zoals voorheen. Doordat wij offline en online combineren krijgen wij een groter bereik dan van achter onze bureaus modellen en trends te bestuderen. De gesprekken offline en online met de experts of met andere geïnteresseerden blijven bij mij ook veel meer bij dan het lezen van een rapport met modellen. Deze gesprekken inspireren mij. Door deze gesprekken zijn wij ook bezig met bredere kennisdeling. Je weet elkaar nu snel te vinden als het gaat om de toekomst van mobiliteit. Hierdoor boren wij, als provincie, ook een nieuw netwerk aan. Je komt op andere manier nu ergens binnen.

    Wat wordt er met de uitkomsten gedaan?

    De uitkomsten delen wij op deze website. De ontdekkingsreis van het verkennen is op zichzelf al een resultaat. Het proces is al een product. We willen namelijk ook anderen bewust maken dat we bezig moeten zijn met de toekomst. Waar moeten we samen op voorbereiden? Met welke ontwikkelingen moeten wij rekening houden? Deze verkenning verruimt onze blik daarop. Overigens de trends en ontwikkelingen passen wij nu toe op het gebied van mobiliteit maar de trends en ontwikkelingen hebben op verschillende gebieden invloed, zoals op het gebied van wonen, recreatie en economie.

    Wat vind jij het leukste wat je hebt meegemaakt bij deze verkenning?

    Ik vond het leukste om te zien dat tijdens mijn gastles bij groep 8 op de basisschool de Wegwijzer in Elst de kinderen heel snel aan de slag gingen met dit onderwerp. Wij zijn erg gewend om te praten, te brainstormen, te analyseren. Deze kinderen konden met een paar vragen en antwoorden meteen aan de slag. Zij ontwierpen een leuk, duurzaam en veilig voertuig van de toekomst. De snelheid en eenvoud  van de kinderen was heel mooi. Hoe zij de wereld zien, nog zo onbevangen, mooi.

    Welk interview vond je het interessants?

    Het gesprek met Geert Kloppenburg van Urgenda was het meest interessant. Dit gesprek bleef bij mij echt hangen. Hij gaf aan dat we niet moeten afwachten. Wij, als overheid, kunnen echt veel meer nu al doen. Hij daagde ons uit om veel slimmer met onze eigen instrumenten om te gaan. Pak gewoon je rol als overheid. Hijzelf brengt dingen ook meteen in de praktijk. Een echte doener. Dit was inspirerend en het nalezen waardig!

    Wat was een meest verrassende wat je tegen kwam bij deze verkenning?

    Ik had van te voren niet  ingeschat dat het belang van de last-mile zo groot gaat zijn. De last-mile is een vakterm die gebruikt wordt om het laatste stuk van een verbinding naar een eindpunt aan te geven. Deze last-mile gaat heel veel drukker worden en dat gaat echt voor ruimte-tekort in de stad zorgen. Het grootste punt is dat er meer fietsers bijkomen. De problematiek van de last-mile is niet alleen voorbehouden aan de hele grote steden, ook in Gelderland gaan we hier wat van voelen. De drukte in de Gelderse steden neemt ook fors toe, er gaan nieuwe verkeersuitdagingen op ons af komen.

    Wie of welke partij wil je nog graag interviewen?

    Een autofabriek wil ik nog graag spreken. Een autofabrikant  die bezig is met de nieuwste technologie op het gebied van auto’s.  Elon Musk, de man achter Tesla, wil ik nog graag een keer interviewen. Dus als iemand dat zou kunnen regelen, dan zou ik dat geweldig vinden!