Wat technisch kan is niet altijd succesvol! aldus Rick van Baaren

478 keer bekeken 0 comments

Wij spraken 35 partners over de toekomst van mobiliteit. Al deze partners spraken vanuit hun eigen mobiliteitsterrein. Deze gesprekken geven veel inzicht in de verwachte trends. Wij zijn benieuwd naar jouw reactie op deze trends. Meld je aan en geef je reactie! Via onderstaande button kan je een account maken om te kunnen mee praten als je dat nog niet hebt gedaan.

ACCOUNT AANMAKEN

Prof.dr. Rick van Baaren is hoogleraar Gedragsbeïnvloeding & Maatschappij aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zijn onderzoek richt zich op vormen van bewuste en onbewuste beïnvloeding.

Wat technisch kan is niet altijd succesvol

 Heel veel dingen kunnen technisch gezien, maar het gaat erom wat er uiteindelijk gebeurt.
Als het niet aansluit bij de primaire menselijke behoefte en basiswaarden dan zal het vaak niet gebeuren.

Basiswaarden voor  mensen zijn verbondenheid, controle en autonomie. Het moet ook leuk, hip of happening zijn. Mobiliteit is geen primaire zaak.

Zelfrijdende auto zal veel afhangen of mensen het vertrouwen hebben dat het goed gaat

Bij de introductie van nieuwe ideeën en concepten  is het van belang om te weten wat de weerstand is.  Dat moet je aan de voorkant goed analyseren. Wat zijn de motieven en de weerstanden voor invoering. De techniek moet je aan de bedrijven overlaten. Vragen die RvB heeft bij de zelfrijdende auto zijn: Waarom doet een provincie dat? Welk strategisch doel dient het? Het lijkt op een ondernemerstaak / risico dat je als provincie neemt. Moet je dat wel willen?
Je zou als overheid moeten kijken naar wat de motieven en weerstanden zijn voor invoering. Techniek moet je aan bedrijven overlaten.

Het gaat er ook om hoe je de zelfrijdende auto  introduceert. Als je bv een drank gebaseerd op bier  als 0 % bier neerzet heb je een probleem, omdat maar heel weining mensen alcoholvrij bier willen. Als je het als fris / dorstlesser neerzet (wat er nu gebeurt met bv Radler) dan kan het wat worden.
Datzelfde geldt ook voor de zelfrijdende auto. Waarom en met welk doel introduceer je het.

Virtuele mobiliteit lost niet het mobiliteitsprobleem op

Ook dit is een voorbeeld dat er al heel veel kan maar dat mensen het niet altijd gebruiken.  Mensen weten dat je kunt werken met videoconferenties, maar hebben ingesleten gewoontes dat ze elkaar opzoeken.  Voor een gesprek met een zakenrelatie in New York wordt vaak Skype gebruikt, maar als je iemand in Rijswijk wilt spreken stap je toch vaak gewoon in de trein of de auto voor een persoonlijke ontmoeting. Daar kun je nog veel aan activatie doen, dat wil zeggen mensen stimuleren om virtueel te ontmoeten.

Onze hersenen willen niet flex zijn!

De grote keerzijde van flexwerken is dat je allemaal beslissingen moet nemen.  Ga ik nu wat doen of later, ga ik in een flexkantoor zitten of blijf ik thuiswerken, kan ik tussendoor andere dingen doen of niet en ga zo maar door. Daar kun je ook gezondhedisproblemen van krijgen. Bij een vast werkplek 'ga je gewoon naar het werk '  en hoef je er niet meer over na te denken.

Je zou met kleine stappen kunnen proberen om tot flexibele werktijden en collegetijden te komen bij de Radboud-universiteit. De weerstand zal wel groot zijn in verband met de bio-klok van universiteiten. Het moet dan wel aansluiten bij de doelen van de universiteit.  Studenten willen elkaar ontmoeten .
Kwaliteit van locatie is belangrijk, het moet wel aantrekkelijk zijn voor studenten om bv 's-avonds naar college te gaan. De universiteit moet hip en happening zijn. Een levende campus is heel belangrijk.

Goed en gemakkelijk werkende informatiediensten is een vriend van de mobiliteit

Mensen hebben behoefte aan goede informatie. De vraag is wel: gaat iemand het gebruiken. Het moet zo gemakkelijk zijn dat je het wilt gebruiken of het moet geïntegreerd zijn in iets wat je toch al gebruikt.

Het lijkt dat de overheid niet ontkomt aan een ondernemende rol

De rol van de overheid is heel anders dan tien jaar geleden.  Iemand moet het algemene belang van innovatie behartigen en stimuleren. Een actieve overheid is van belang, de overheid zou de Erica Terpstra moeten zijn van de mobiliteit.
Dat betekent ook meer doen aan marketing en verkopen van het product.
Taak van de overheid is ook de haalbaarheid van een project / onderwerp analyseren.

Werk met multidisciplinaire teams en doe aan straatvechten

Door te werken met multidisciplinaire teams. Als je een vraagstuk vanuit een breder perspecteif aanvliegt kom je vaak tot betere oplossingen. En in je communicatie en marketing moet je straatvechten.

Images

0  Comments