'We hebben een schuld in te lossen aan de volgende generatie', zegt Bart Schmeink

319 keer bekeken 0 comments

Wij spraken 35 partners over de toekomst van mobiliteit. Al deze partners spraken vanuit hun eigen mobiliteitsterrein. Deze gesprekken geven veel inzicht in de verwachte trends. Wij zijn benieuwd naar jouw reactie op deze trends. Meld je aan en geef je reactie! Via onderstaande button kan je een account maken om te kunnen mee praten als je dat nog niet hebt gedaan.

ACCOUNT AANMAKEN

Bart Schmeink is CEO van Connexxion.

Wij bouwen een enorme schuld op. We gebruiken kapitaal wat er eigenlijk niet is en laten daarom een vervuilde wereld na. Het is daarom van groot belang dat we gebruik maken van technologische ontwikkelingen die overal om ons heen plaatsvinden.

De klant bepaalt
Deze revolutie zorgt ervoor dat NIET bedrijven producten/diensten bedenken, maar dat de klant dit bepaalt. Een product zal dan ook eerder  een dienst zijn dan een bezit. Helemaal gericht op het comfortabeler maken van het leven door meerdere diensten met elkaar te combineren (een geïntegreerde service). Achter zo'n geïntegreerde service zit een netwerk van bedrijven. Deze bedrijven brengen straks dit netwerk naar de klant. Een product op maat dus.

De eerste concepten in mobiliteit zijn er al, maar zijn nog wel primitief. Ze houden bijvoorbeeld geen rekening met de schaarsheid van middelen. Zoals Uber. Door deze service ontstaat er nu meer mobiliteit en meer vervuiling, het is bovendien geen geïntegreerde oplossing en biedt alleen vervoer aan. Juist door meer beleidsvelden te combineren, kunnen mooie services ontstaan. Bijvoorbeeld zorg en mobiliteit. Grenzen tussen prive vervoer en openbaar vervoer zullen verdwijnen en dat is goed.

Auto nog steeds statussymbool
Ontwikkelingen in technologie en maatschappelijke trends maken de auto overbodig in de stad. Een zelfrijdend deelautosyteem en een mobiliteitssysteem bestaand uit verschillende concepten bieden te samen een goed alternatief.  Of mensen deze keuze ook gaan maken hangt samen met hun emotioneel en psychologisch keuzeproces. Jongeren zijn hier sneller toe geneigd, omdat ze opgroeien met ideeën over de deeleconomie. De auto blijft voorlopig een statussymbool.

De overheid krijgt als taak deze verandering te stroomlijnen tot een evolutie in plaats van een revolutie. Reizigers moeten zich er veilig en comfortabel bij blijven voelen. Traditionele instituten houden nog teveel vast aan het oude denken. Het huidige vervoersaanbod wordt onbetaalbaar. Niet alleen in financiële zin, maar ook in maatschappelijke zin. Zij moeten gestimuleerd worden om mee te veranderen, dat gaat niet zonder horten stoten zoals met de vakbonden en haar leden.

De functie van de volksvertegenwoordigers zal ook veranderen. De wensen van onze klanten komt via Social Media naar ons toe. Het mooie is dat we zo makkelijk kunnen betrekken bij  beleid en uitvoering in co-creatie. Wat is dan nog de rol van een statenlid?

De overheid is bij uitstek de partij die kansen kan zien en grijpen omdat zij 'the big picture' hebben. Op alle beleidsterreinen. Dat is dé toegevoegde waarde van de overheid.

Voor de OV sector is het afwachten of deze zelf disruptief kan zijn. De markt kan ontwrichten of dat daar andere partijen voor nodig zijn.

Images

0  Comments