Vervoer in de toekomst volgens Carlo van de Weijer

1227 keer bekeken 0 comments

Wij spraken 35 partners over de toekomst van mobiliteit. Al deze partners spraken vanuit hun eigen mobiliteitsterrein. Deze gesprekken geven veel inzicht in de verwachte trends. Wij zijn benieuwd naar jouw reactie op deze trends. Meld je aan en geef je reactie! Via onderstaande button kan je een account maken om te kunnen mee praten als je dat nog niet hebt gedaan.

ACCOUNT AANMAKEN

Carlo van de Weijer is hoofd afdeling smart mobility van de Technische Universiteit Eindhoven en tevens werkzaam bij TomTom.

Het slimme voertuig op de domme weg

Het slimme voertuig zal de toekomst van mobiliteit doen veranderen. Hierbij spelen ADAS, Advanced Driver Assistance Systems, een belangrijke rol als het gaat om de veiligheid van voertuigen. Denk onder andere aan 'lane keeping support' waarbij de chauffeur wordt gewaarschuwd wanneer het voertuig onbedoeld van de huidige rijstrook afdwaalt. "Waar de volledig autonome auto in de pers de rol van levensredder krijgt toebedeeld is het ADAS die echt gaat zorgen voor minder ongevallen".

Aldus Carlo van de Weijer, hij houdt zich bezig met de manier waarop mensen zich van A naar B verplaatsen. Hij ziet een grote rol weggelegd voor het slimme voertuig.

Naast de veiligheidsfunctie neemt het intelligente voertuig ook steeds meer andere functies in het verkeer over. Het grootste gedeelte van verkeersborden, portalen die waarschuwen voor opkomende files en wegwijzers worden overbodig, en zal er minder variabiliteit nodig, of zelfs gewenst zijn. Dit zal leiden tot een soberder wegbeeld. Een sober wegbeeld waarin slimme voertuigen het beste gedijen. Slimme infrastructuur brengt namelijk overbodige complexiteit met zich mee. "Een lane-change warning systeem is niet geprogrammeerd om onze variabele spitsstroken te begrijpen. Traffic Sign Recognition begrijpt onze variabele snelheden met onderborden niet".

Data gebaseerd vraag en aanbod

Het openbaar vervoer zal grotendeels verdwijnen vertelt Carlo van de Weijer. Mensen zullen het vervoer zelf gaan regelen aan de hand van ICT en data gebaseerde diensten. Denk daarbij aan apps als UberPop en Snappcar waarbij vraag en aanbod van vervoer bij elkaar komen. Het openbaar vervoer zal zich steeds meer terugtrekken naar de steden. Alleen steden met meer dan 150.000 inwoners zullen openbaar vervoer kennen. Het vervoer in de buitengebieden zal georganiseerd zijn aan de hand van het data gebaseerde vraag-aanbod principe.

De faciliterende overheid

Kortom, het slimme voertuig en data gebaseerde informatie zullen mobiliteit zoals we het nu kennen ontwrichten. "Deze ontwikkelingen zullen onafhankelijk van, of zelfs ondanks bemoeienis van de overheid gaan ontstaan". De ontwikkelingen vragen om een faciliterende overheid die belemmeringen wegneemt in plaats van een controlerende overheid.

Images

0  Comments