Meer vliegen tussen metropolen

March 15, 2016
569 keer bekeken 0 comments

Dit zijn de 12 trends die wij uit de interviews hebben gehaald. Per trend wordt uitgelegd wat de trend inhoudt en wat de toekomstverwachting is. De impact zal per trend verschillen en sommige trends zijn meer zeker dan andere. Ook kunnen sommige trends elkaar gaan versterken en staan ze altijd in de context van de omgeving. Zo kunnen ontwikkelingen op de arbeidsmarkt of woningmarkt van grote invloed zijn op de behoefte aan mobiliteit. Deze trends werken we uit in scenario’s om goed voorbereid te zijn op de toekomst.

De ontwikkeling van meer vliegverkeer gaat over het gebruik van het vliegtuig voor personen- en goederenvervoer.

Algemene beschrijving

De ontwikkeling van meer vliegverkeer gaat over het gebruik van het vliegtuig voor personen- en goederenvervoer.

KiM; Mobiliteitsbeeld 2015:

Tussen 2004 en 2014 is het aantal passagiersbewegingen op Schiphol met bijna 30 procent gegroeid.

Het aantal passagiersbewegingen op de regionale luchthavens groeide in 2014 met bijna 9 procent naar 6 miljoen. Het aandeel van de regionale luchthavens ten opzichte van het totaal aantal passagiersbewegingen in Nederland is in de laatste tien jaar verdubbeld naar zo’n 10 procent.

Quotes uit de interviews

  • Ton Venhoeven: ‘De toekomstige generatie zal zich vooral verplaatsen via fiets en vliegtuig’
  • Ewald Breunesse, Shell: ‘Voorbeeld Thalys- en 9/11-effect op het vliegverkeer was nihil’
  • www.zakenreis.nl /luchtvaart (11/6/2015) ‘Boeing verhoogt prognose’ … “De commerciële luchtvaartindustrie blijft sterk en veerkrachtig”, zegt Randy Tinseth, vicepresident Marketing van Boeing Commercial Airplanes, in een verklaring. “Verder vooruitkijkend  verwachten we dat de markt blijft groeien en dat de vraag naar nieuwe vliegtuigen zeer bestendig is.”

Toekomstverwachting

Deze trend zet zich door omdat……

  • Er steeds meer internationale verbindingen zijn tussen grote metropoolregio’s.
  • Luchtvaart nog steeds relatief goedkoop is voor tijdkritische goederen.
  • Er steeds meer zuinige vliegtuigen worden opgeleverd (Boeing 777 en Airbus)
  • Het verdienmodel van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens verschuift van het vervoer zelf naar het aanbieden van aanvullende producten en diensten.

WLO 2015:

In scenario Laag neemt de vervoersvraag vanaf Schiphol toe naar ruim 110 miljoen passagiers in 2050 (zie figuur 4.10). In scenario Hoog groeit de vervoersvraag op Schiphol naar een kleine 170 miljoen passagiers in 2050: een gemiddelde jaarlijkse groei van 3 procent.

De vrachtvervoersvraag neemt volgens de prognoses sterk toe: van 1,6 miljoen ton in 2013 naar 5,5 miljoen ton in 2050 in scenario Laag en naar 10,2 miljoen ton in 2050 in scenario Hoog

Onzekerheden:

  • capaciteitsruimte Schiphol en regionale luchthavens.
  • mate van concurrentie tussen luchtvaart
  • andere modaliteiten bij goederenvervoer.

Images

0  Comments