Grensvervaging publiek en privaat vervoer

March 15, 2016
716 keer bekeken 0 comments

Dit zijn de 12 trends die wij uit de interviews hebben gehaald. Per trend wordt uitgelegd wat de trend inhoudt en wat de toekomstverwachting is. De impact zal per trend verschillen en sommige trends zijn meer zeker dan andere. Ook kunnen sommige trends elkaar gaan versterken en staan ze altijd in de context van de omgeving. Zo kunnen ontwikkelingen op de arbeidsmarkt of woningmarkt van grote invloed zijn op de behoefte aan mobiliteit. Deze trends werken we uit in scenario’s om goed voorbereid te zijn op de toekomst.

Het parkeren van auto’s en de zorg over het onderhoud en diefstal doet de voorkeur verschuiven van bezit naar gebruik. Hoewel op dit moment de trend vooral op het delen van de eigen auto ligt. Daarmee wordt steeds vager waar het openbaar vervoer ophoudt en het privé vervoer begint.

Algemene beschrijving

Het parkeren van auto’s en de zorg over het onderhoud en diefstal doet de voorkeur verschuiven van bezit naar gebruik. Fleetowners zullen in dit gat stappen en deelvoertuigen gaan aanbieden. Hoewel op dit moment de trend vooral op het delen van de eigen auto ligt.

Daarmee wordt steeds vager waar het openbaar vervoer ophoudt en het privé vervoer begint. Immers als je ervoor betaalt krijgt dan houdt het op een vriendendienst te zijn en kunnen ook onbekenden er gebruik van maken.

Mass transit zal blijven bestaan en zelfs groeien in de steden en op drukke verbindingen.

Quotes uit interviews

  • Van 2014 naar 2015 vond een groei plaats van 28% in deelauto’s (KPVV)
  • Je agenda en niet het bezit van een auto wordt leidend voor hoe je vervoer de dag erop verloopt (Stefan Hulman 92929)
  • Zolang we in de Nederland een studentjaarkaart hebben voor het OV zal de nieuwe Uber niet in Nederland worden uitgevonden. (Carlo van de Weijer, hoofd smart mobility TUE)
  • Er ontstaan steeds meer mogelijkheden om tijdelijk toegang te krijgen tot mobiliteit anders dan door permanent eigendom. (Luca Bertollini)

Toekomstverwachting

Er ontstaat een mix van bedrijven die zich begeven in publieke zaken en omgekeerd. Iedereen met een voertuig dat hij tegen betaling uitleent of deelt is een klein bedrijfje en tegelijk zijn OV bedrijven in vastgoedontwikkeling gestapt rond hun OV knooppunten.

Ook zullen goedrenvervoer en personenvervoer meer gaan mixen. Je kunt makkelijk een pakketje meenemen als het toch op je route ligt.

Daar ontstaat wel de vraag wie er verantwoordelijk is voor de veiligheid van de semi openbare mobiliteitsconcepten, voor de datastroom met privacygevoelige gegevens, voor de mensen die hier geen gebruik van kunnen maken etc.

Images

0  Comments